sunnuntai 15. toukokuuta 2005

Alkeista joukkuepeliin. Helluntai – Pyhän Hengen vuodattaminen. 2. vsk.

Helluntai
Saarna Auran kirkossa 15 maius MMV
Pyhän Hengen vuodattaminen
Khra Torsti Äärelä
Alkeista joukkuepeliin


Evankeliumi Joh. 7: 37-39
Jeesus sanoi: »Jos te rakastatte minua, te noudatatte minun käskyjäni.  Minä käännyn Isän puoleen, ja hän antaa teille toisen puolustajan,  joka on kanssanne ikuisesti. Tämä puolustaja on Totuuden Henki.  Maailma ei voi Henkeä saada, sillä maailma ei näe eikä tunne häntä. Mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy luonanne ja on teissä. En  minä jätä teitä orvoiksi, vaan tulen luoksenne. Vielä vähän aikaa,  eikä maailma enää näe minua, mutta te näette, sillä minä elän ja tekin  tulette elämään. Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni ja että te olette minussa ja minä teissä. Joka on ottanut vastaan  minun käskyni ja noudattaa niitä, se rakastaa minua. Ja minun Isäni  rakastaa sitä, joka rakastaa minua, ja häntä minäkin rakastan ja  ilmaisen hänelle itseni.»



Aloitus. Sven Johanssonin jääkiekko-oppaan perimmäinen opetus:
Ruotsalainen suurjääkiekkoilija Sven Johansson, kaksinkertainen  maailmanmestari jo 1960-luvun alussa, aloitti kuuluisan  jääkiekko-opaskirjansa hieman erikoisen tuntuisella kuvauksella.  Hän kuvasi sitä kuinka radiosähköttämisen taito oikein opitaan,  jos halua vain löytyy. Kirjan ensimmäisessä luvussa ei  todellakaan puhuta juuri sanallakaan mitään jääkiekosta. Se on  itse asiassa hyvä saarna tai kehotuspuhe pitkäjänteisyydestä ja  sen merkityksestä. Hän esittää tuossa kirjasessaan edistymistä  havainnollistavan taulukon. Siitä käy ilmi se, että vaativa ja hyödyllinen taito opitaan hitaasti ja varmasti. Oppimisessa  tulee välillä nopeita edistymisjaksoja, mutta myös ikäviä ja  tylsiä kausia jolloin ei juuri päästä eteenpäin, innostuksen ja pienoisen masennuksen ja itseensä tyytymättömyyden kaudet seuraavat toisiaan.

Nykyaikainen oppimispsykologia, kuten myös monen viisaan jo muinaisina aikoina lausuma ja ylöskirjoitettu opetus tai kansanviisaus, tukee Johanssonin kuvailemaa oppimistapahtumaa täysin. Oikotietä oikeaan menestykseen ei ole. Jatkossa Johansson rinnastaa morsetuksen opettelun luistelutaidon perusasioiden kartoittamiseen ja niiden jatkuvaan kehittämiseen; hyvän luistelutaidon ensimmäinen edellytys on muuten taito kaatua oikein, silloin näet ei uusien temppujen opettelu pelota ollenkaan, ja lopulta muihin jääkiekkotaitoihin, jotka  lopulta huipentuvat muiden joukkuetovereiden huomioonottamiseen ja vastuunkantamiseen. Kaiken taustalla on pitkäjännitteinen työ ja epäonnistumiselta tuntuvan kokemuksen sietäminen.

Mistä on kyse?
Tänään kristinuskoon kriittisesti suhtautuva asettaa helposti kyseenalaiseksi koko opetuksen Pyhästä Hengestä ja sen vaikutuksesta. Jääkö tämän päivän maailmaa katsoessa väite kristinuskon hyvää tekevästä työstä vain perustelemattomaksi väitteeksi. Missä olet ”Hyvä ihminen!” Tuollainen huuto on vähintäänkin oikeutettu. Antiikin maailma oli raaka ja väkivalta oli arkipäiväistä. Tuon ajan ihmisiä voi luonnehtia taikauskoisiksi ja alkukantaisiksi. Ja kuitenkin nykymaailmaamme voidaan perustellusti väittää jopa jalostuneemmalla tavalla raaemmaksi, taikauskokin näyttää etsivän vain yhä uusia muotoja, samoin alkukantaisuus, länsimainen ihminen näyttää olevan eräänlaisen tulospsykoosin vallassa, ja siinä taudissa ei heikko ja väsynyt ihminen ole paljonkaan arvoinen.

Ovatpa eräät aikalaisemme antaneet periksi jopa siinä määrin,  että odottavat, suorastaan hartaasti pyytävät sitä, että jonkun  toisen maailman ja toisella tavalla sivistyneen ihmiskunnan  edustajat tulisivat noin vain näyttämään meille miten olla kun  eleä, ja kertaheitolla ratkaisisivat monituiset ongelmamme.  Koko ihmiskunnan tulevaisuus näyttää enemmän kuin uhatulta, nyt  todellakin olisi sitä paljon puhuttua tilausta maailmalopulle.  Kannattaisiko lopettaa turhalta joskus ehkä turhalta tuntuva  puhe helluntaista ja pyhästä hengestä! Mutta kaikessa  kristinuskoon suunnatussa kritiikissä on ehkä sittenkin myös  mukana siihen asetettu vahva toive ja odotus? Miksi arvostella  jotain joka on jo menettänyt parhaan otteensa!

Vaan jospa asianlaita olisikin niin, että tuo auttaja,  puolustaja, ei tullutkaan ratkaisemaan mitään taloudellisia  ongelmia, eikä varsinkaan luomaan uutta ja oikeudenmukaista  yhteiskuntaa. Ja onko kristityllä edelleen se harhaluulo, että apu kaikkeen tulisi suoraan ylhäältä.
Helluntai taisi sittenkin  vain varustaa meidät kuolevaiset ihmiset kyvyllä antaa anteeksi  henkilökohtaiset loukkaukset, olla katkeroitumatta vakavimmankaan epäoikeudenmukaisuuden keskellä, säilyttää tyyneytensä  pöyristyttävänkin vaaran edessä ja uhmata vihana ja kiukkuna  ilmenevää pahuutta rakkautta ja pitkämielisyyttä osoittavin  pelottomin teoin.

 Törmäämme jokapäiväisessä elämässä monestikin kärsimättömiin ja ahdistuneisiin ihmisiin, ja monet törmäävät juuri minuun  kärsimättömään, ahdistuneeseen ja pitkäjännittyneisyyden  merkityksen unohtaneeseen ihmiseen. Ei jakseta yksinkertaisesti  odottaa, hienot suunnitelmat kariutuvat, unelmat eivät  yksinkertaisesti toteudu. Se mikä kerran tuntui oikealta  ratkaisulta ei sitten kertakaikkiaan toiminutkaan.

 Toisaalla törmätään vaatimuksiin, joissa alkuseurakunnan  esimerkki nostetaan suoranaiseksi ihanteeksi. Kovin usein  vedotaan siihen, että kirkon omaisuus päitäsi jotenkin jopa  realisoida. Jotkut vaativat peräti Jeesuksen opetusten käytäntöyönpanoa konkreettisella tavalla. Ja jos niin  onnistuisikin yhden, pienen joukon, kirkkokunnan tai peräti  sukupolven yhden sukupolven puitteissa koko kristikunnan suhteen, niin olisiko siitä hyötyä. Pessimisti sanoisi:  ”Hankitut ominaisuudet eivät periydy.” Eivät ne periydykään,  vaan jokainen sukupolvi joutuu ponnistelemaan parempien  ihanteiden, ja uskonnollisessa mielessä paremman uskonnollisesti  perustellun elämänmallin puolesta aivan itse. He joutuvat  opettelemaan kaatumisen taidon, taidon olla satuttamatta itseään  uusissa tilanteissa, useinkin vihamielisten olosuhteiden ja  kanssaihmisten keskellä.

Lyhyt hurmio ei tuo onnea, tulee epätoivon kausia ja  masennuksen aikoja. Sitten eräänä aamuna ihminen on vain  hieman valmiimpi ja elämä on taas hieman helpompaa, voit  tehdä uusia asioita, tai vanhojen asioiden tekeminen ja niiden  kanssa eläminen ei tuota tuskaa. Kysymys on ehkä vain  tietynlaisen rauhan tunteen kokemisesta. Sellaisessa tilanteessa  tuntee mestarin lohduttavan sanan: ”Minä jätän teille rauhan.  Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma  antaa. Älkää vaipuko epätoivoon.”

Maailmamme on historiansa kuluessa kokenut suurten ja  hävittävien sotien tuhoja. Kaikki näihin taisteluihin  osallistuneet ovat kärsineet tappion. On vain yksi voittaja;  on vain yksi, joka on selviytynyt näistä katkeriksi käyneistä  taisteluista yhä maineikkaimpana — Jeesus Nasaretilainen ja  hänen evankeliuminsa siitä, että paha voitetaan hyvällä.  Paremman sivilisaation, ihmiskunnan, salaisuus on sidoksissa  Mestarin opetuksiin ihmisen veljeydestä, rakkautta ja  keskinäistä luottamusta osoittavasta hyvästä tahdosta.

Jeesuksen opetusten tajuaminen ja varsinkin niiden toimeenpano  näyttää olevan käsittämättömän hidas kehityskulku, ainoa  lähtökohta kestävälle kehitykselle siinä on hellittämätön usko  ja pitkäjänteisyys kaikessa. Jokainen suuri ja vähän  pienempikin opettaja kuten esimerkiksi alussa mainitsemani  ruotsalainen Sven Johansson, on painottanut seuraajilleen  pitkäjänteisyyden ja hellittämättömän yrityksen merkitystä, myös  sitä, että epäonnistuakin voi, ja yrittää voi aina uudelleen.

Mutta ei kai elämä ole kuvaannollisessa mielessä pelkkää  luistelun opettelemista, mailankäsittelyä, laukaisutaidon  hankkimista tai taklaamista.... On muutakin, on opittava myös  syöttötaito ja oikea sijoittuminen, parasta olisi olla  menemättä kiekon perään sinne minne se ensiksi menee, ei  sinne, vaan sinne minne se seuraavaksi sieltä tulee. Elämä on  joukkuepeliä, ja siinä joukkueessa, aivan minusta riippumatta  pelaa sellaisiakin pelaajia, joita minun on vaikea hyväksyä  samaan joukkueeseen. Mutta juuri tässä onkin se paljon puhuttu  kasvun paikka. AMEN.