torstai 5. huhtikuuta 2007

Maailman yksinkertaisin asia — Kiirastorstai — Pyhä ehtoollinen. 1. vsk.


Maailman yksinkertaisin asia
Kiirastorstai
Pyhä ehtoollinen

Saarna 05 april mmvii
Kirkkoherra Torsti Äärelä
Omelia DOC


Evankeliumi  Luuk. 22: 14–22
Kun hetki koitti, Jeesus kävi aterialle yhdessä apostolien kanssa. Hän sanoi heille: »Hartaasti olen halunnut syödä tämän pääsiäisaterian teidän kanssanne ennen kärsimystäni. Sillä minä sanon teille: enää en syö pääsiäisateriaa, ennen kuin se saa täyttymyksensä Jumalan valtakunnassa.» Hän otti käsiinsä maljan, kiitti Jumalaa ja sanoi: »Ottakaa tämä ja jakakaa keskenänne. Minä sanon teille: tästedes en maista viiniköynnöksen antia, ennen kuin Jumalan valtakunta on tullut.»  Sitten hän otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: »Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni.» Aterian jälkeen hän samalla tavoin otti maljan ja sanoi: »Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka vuodatetaan teidän puolestanne. Mutta tälle samalle pöydälle ojentaa yhdessä minun kanssani kätensä myös minun kavaltajani. Ihmisen Poika lähtee täältä juuri niin kuin hänen on määrä lähteä, mutta voi sitä, josta tulee hänen kavaltajansa!»

I Miksi se  on monimutkaisen oloinen
Herran  Pyhä  ehtoollinen  käsitetään  varsin  monella  tavalla.  Siitä  puhutaan  jossain  yhteyksissä  mysteerinä,  salattuna  asiana,  joka  laskeutuu  Jumalan  luota  ihmisten  keskuuteen,  ja  jonka  merkitys  vain  vaivoin,  jos  ollenkaan  voidaan  ymmärtää.  Kuka  selittää  ehtoollisen  ja  kaiken  mitä  se  merkitsee?  Jos  nyt  tällaiseen  yritykseen  ryhtyisimme,  tulisi  ilta  vastaamme.  Nytpä on  tyytyminen  vain  pariin  näkökohtaan.  Joskus  on herätetty  kysymys,  miksi  ehtoollisen  vietto  on  niin  monimutkaisen  oloinen  asia?  Onhan  ensimmäisen  ehtoolliseen  kuvaus  raamatussa  varsin  yksinkertainen.  Toiseksi  on  kysyttävä  sitä,  kenellä  on  oikeus  osallistua  Herran  Pyhälle  Ehtoolliselle?  Asiahan  on  meidänkin  kirkossamme  ollut  hyvin  ajankohtainen.


II  Yksinkertainen  asia
Ehtoollisen  voi  viettää  hyvin  yksinkertaisesti.  Sairaalle  annettu  ehtoollinen  on  kaavaltaan  varsin  yksinkertainen  ja  olennaiseen  keskittyvä.  Päiväjumalanpalveluksessa  ja  muissa,  erikoisjumalanpalveluksissa  ehtoollisen  vieton  kaava  on  pitkä  ja  se  sisältää  monia  kohtia.  Ehtoollisliturgian  juuret  ovat  ensimmäisessä  ehtoollisateriassa,  ensimmäisen  kiirastorstain  ehtoollisessa.  Se  oli  osa  juutalaisten  pääsiäisateriaa. 


Se  että  vietämme  ehtoollista  kaikkine  yhteisen  ripin,  synnintunnustuksen  ja  synninpäästön  jälkeen,  vuorolauluineen,  monine  rukouksineen,  Pyhä-hymneineen,  asetussanoineen,  Isä  Meidän-rukouksineen,  herran  rauhoineen,  Jumalan  Karitsa  hymneineen  ja  loppurukouksineen  on  tietysti  perinnettä.  Ja  tuohon perinteeseen  on  säilöytynyt  paljon  sellaista  joka  muistuttaa  meille  ehtoollisen  merkityksestä. 
Ehtoollisen  vietto  kirkossa  on  suuri  näytelmä,  jossa  näyttelijöitä  olemme  me:  liturgi  ja  seurakuntalaiset,  ohjaaja  on  itse  Kristus,  ja  käsikirjoituksen  on  tehnyt  Kaikkivaltias  Isä.  Se,  että  kyse  on  ilon  ja  kiitoksen  ateriasta,  että  on  kyse  yhteyden  ateriasta,  yhteyden  kokemisesta  Vapahtajaan  ja  lähimmäisiin,  että  on  kyse  anteeksiantaminen  julkitulemisesta,  syntien  anteeksisaamisen  kokemisesta,  sen  kokemisesta,  että  on  antanut  toisille  anteeksi,  halutaan  vain  esittää  meille  niin  ettemme  koskaan  menettäisi  siihen  mielenkiintoamme.  Koko  näytelmä  on  opetustapahtuma,  josta  aina  saa  irti  jotain  uutta.  Pyhä-hymni  esimerkiksi  tahtoo  muistuttaa  meille,  sen  että  täällä  viettämämme  ilon,  kiitoksen,  yhteyden  ja  anteeksiantamuksen  ateria  on,  sillä  on  vastineensa  kirkkaudessa,  aterialla  josta  kirkko  on  kuvakielellä  puhunut  Jumalan  Karitsan  hääateriana.

III  Kenelle  se  on  tarkoitettu
Mutta  kenelle  ehtoollinen  on  tarkoitettu?  On varsin  surkea  juttu,  että  kristikunta  ei  voi  viettää  ehtoollista  yhdessä,  samoin  menoin  ja samoin  sisällöin.  Meilläkin,  pienessä  Suomen  kirkossa  on  tämän a sian  suhteen  ongelmia.  Raja  haluttaisiin  vetää  johonkin?  Tässä  kohdin  unohdetaan  juuri  se,  että  ehtoollinen  on  meille  annettu  lahja.  Mitä  sanomme  vanhastaan  lahjoista  sananparrella  joka  ei  ehkä nuoremmalle  polvelle  aukene.  


Lahjahevosta  ei  ole  suuhun  katsominen.  Tämä  lahja  on  kyllä  saatu,  ja  paketti  aukaistukin,  mutta  lahja  on  niin  ihmeellinen,  osaakos  sitä  käyttää.  Jolla  on  lapsia,  tai  jolla  niistä  on  kokemusta,  tietää  varsin  hyvin  sen  kuinka  mustasukkainen  pieni  lapsi  voi  leluistaan  olla.  Onko  näin  sitten  aikuisten  kristittyjen  suhteen.  Jos  et  miellytä  tai  ole  samaa  mieltä  niin  en  leiki  sinun  kanssasi  samoilla  leluilla.  Joka  lähtee  leikkimään  salattujen  asioiden  kanssa  voi  helposti  lähteä  pilkkaamaan  itseään  Jumalaan.  Kaiken  lisäksi  puhutaan  raamatullisuudesta.  No!  Otetaanpa  Raamattu  sitten  käyttöön.  Kenen  kanssa  sitä  ensimmäistä  ehtoollista  Jeesus  viettikään.  Yksinkertaisten  ja  oppimattomien  miesten  kanssa.  Ehtoollinen  on  yksi  niistä  aterioista,  joita  Jeesus  Uuden  testamentin  mukaan  vietti.  Oli  muitakin  aterioita.

IV  Huipennus  ja  lopetus...
Meillä   on  tullut  tavaksi  väittää,  että  Jumalanpalvelus  on,  tai  sen  pitäisi  olla  kaiken  seurakuntaelämän  keskus.  Tuo  on  aika  vaativa  väittämä...  Ehkä  pelottavankin  väitteen  sisältävä.  Mutta  kun  olemme  eläneen  kirkossa  jossa  kaikki  on  uudistettu,  niin  noita  uudistuksia  on  pitänyt  myös  perustella.  Monesti  on  ammuttu  yli.  Tuon  väitteen  takana  ei  toki  ole  ajatus  siitä,  että  sellainen  ihminen  joka  ei  osallistu  jumalanpalveluksiin  olisi  huono  kristitty,  mutta  väite  on  omiaan  johdattamaan  ajatuksia  siihen.  Paljon  voisi  puhua  muistakin  kirkkomme,  tai  vaikkapa  kirkkolain  ja  kirkkojärjestyksen  ihannepykälistä,  joita  on  mahdoton  valvoa.  Mutta  jos  puemme  ajatuksen  toiseen  muotoon  vaikkapa  näin:  Jumalanpalvelus  on  seurakuntayhteyden  keskeinen  ilmentymä,  ja  sen  olennainen  osa  on  ehtoollisen  vietto,  niin  olemme  pukeneet  asian,  hyvin  tärkeän  asian,  vähemmän  raskauttavaan  puheenparteen. 


Meillä  ei  niinkään  ole  tapana  puhua  ehtoollisesta  mysteerinä,  salaisuutena,  mutta  ihmeellinen  asia  se  on,  niin  ihmeellinen  asia,  ettei  sitä  voida  pukea  sanoiksi  jotka  sen  merkityksen  täysin  tyhjentävät.

Jeesus  vietti  ensimmäistä  ehtoollista  aterialla  jossa  juhlittiin  Israelin  pääsiäistä,  Jumalan  vapauttavien  tekojen  muistamista,  tekojen  jotka  johdattivat  Israelin  kansan  orjuudesta  vapauteen.  Hän  on  kiittänyt  ja  ylistänyt  Jumalaa  kaikista  niistä  teoista  ja  siunannut  leivän.  Mutta  sitten  tapahtuu  jotain  uutta.  Hän  ei  kiitä  Jumalaa  pelkästään  menneisyydessä  tapahtuneista  teoista,  hän  kiittää  Jumalaa  siitä  mitä  tapahtuu  kohta  hänen  kauttaan  ristillä  ja  ylösnousemuksessa.  Ja  hän  puhuu  oppilailleen sanoilla  jotka  jotka  kiteyttävät  lain  ja  profeetat,  Israelin  pyhät  kirjoitukset:  ”Tämä  on  minun  ruumiini,  joka  annetaan  teidän  puolestanne;  Tämä  malja  on  uusi  liitto  minun  veressäni.  Sitten  hän  jakaa  ehtoollisaineet  ja  kehottaa  oppilaitaan  viettämään  tätä  ateriaa  aina  uudelleen  ja  uudelleen.
MUTTA,  MUTTA!!!  Siksipä  juuri  ehtoollisen  tulisikin  olla  elämämme  keskus  ja  jumalanpalveluksen  seurakuntayhteyden  ilmentymä.  AMEN.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti