sunnuntai 23. maaliskuuta 2008

Lyhyt saarna toisena pääsiäispäivänä —  2. pääsiäispäivä — Ylösnousseen seurassa. 2. vsk.


Lyhyt saarna toisena pääsiäispäivänä
2. pääsiäispäivä
Ylösnousseen seurassa
Saarna 23 mars mmxiii
Kirkkoherra Torsti Äärelä
Omelia DOC


Evankeliumi: Joh. 20: 11–18
Maria seisoi haudan ovella ja itki. Siinä itkiessään hän kurkisti hautaan ja näki, että siinä, missä Jeesuksen ruumis oli ollut, istui kaksi valkopukuista enkeliä, toinen pääpuolessa ja toinen jalkopäässä. Enkelit sanoivat hänelle: »Mitä itket, nainen?» Hän vastasi: »Minun Herrani on viety pois, enkä tiedä, minne hänet on pantu.» Tämän sanottuaan hän kääntyi ja näki Jeesuksen seisovan takanaan, mutta ei tajunnut, että se oli Jeesus. Jeesus sanoi hänelle: »Mitä itket, nainen? Ketä sinä etsit?» Maria luuli Jeesusta puutarhuriksi ja sanoi: »Herra, jos sinä olet vienyt hänet täältä, niin sano, minne olet hänet pannut. Minä haen hänet pois.» Silloin Jeesus sanoi hänelle: »Maria.» Maria kääntyi ja sanoi: »Rabbuuni!» – se on hepreaa ja merkitsee: opettajani. Jeesus sanoi: »Älä koske minuun. Minä en vielä ole noussut Isän luo. Mene sinä viemään sanaa veljilleni ja sano heille, että minä nousen oman Isäni ja teidän Isänne luo, oman Jumalani ja teidän Jumalanne luo.» Magdalan Maria riensi opetuslasten luo ja ilmoitti: »Minä olen nähnyt Herran!» Sitten hän kertoi, mitä Herra oli hänelle sanonut.



Aloitus:  Noli  me  tangere  ja  Tuomas…
Päivän  evankeliumi  herättää  paljon  kysymyksiä,  kuten  evankeliumitekstin  tuleekin  herättää.  Nuo  kysymykset  voivat  olla  suuria  tai  pieniä,  vakavia  tai  hauskanpuoleisiakin.  Kaikkihan  riippuu  tietenkin  lukijan  näkökulmasta. Tekstiä  on  kuitenkin  luettava  usein  varsinaisen  evankeliumikatkelman  ylitse.  Ja  se  se  vasta  herättääkin  niitä  kuuluisia  näkökulmia…

Joku  kiinnittää  aina  välillä  huomiota  siihen  miksi  Magdalan  Maria  ei  saa  koskea  Jeesukseen,  ja  mitä  oikein  tarkoittavat  hänen  sanansa  “Minä  en  ole  vielä  noussut  Isän  luo.”  Jos  luemme  Johanneksen  kahdettakymmenettä  lukua  eteenpäin  niin  luemme  sieltä  varsin  merkillistä.  Tuomas,  tuo  epäileväiseksi  mainittu  mies,  saa  lopulta  pistää  sormensa  Jeesuksen  naulan-reikiin.  Tuomas  saa  koskea  ja  oikein  syvällisestikin,  laittaa  sormensa  ihan  ylösnousseen  Jeesuksen  kehossa  oleviin  naulan-reikiin.  Mutta  pääsiäisaamuna  Magdalan  Maria  ei  saanut  edes  sipaista  Jeesusta.

Mistähän  oli  oikein  kyse?  Asian  ymmärtäisi  paremmin  jos  tuo  yksityiskohta,  tai  paremminkin  kertomukesessa  oleva  merkittävä  tiedonanto  olisi  mukana  vaikka  Matteuksen  tai  Luukkaan  kertomuksessa.  Silloin  se  olisi  viisastellenkin  helppo  selittää  vain  eräänlaiseksi  todistusnäkökulmaksi.  Se  kertoisi  siitä,  että  neljä  evankelistaa  vain  esittävät  eri  tulkintoja  samasta  asiasta  ja  joka  vielä  haluaisi  pitää  rakennelmaa  koossa  ja  puolustaa  Raamatun arvovaltaa  vain  kehottaisi  keskittymään  siihen  mitä  tämä  teksti  haluaa  meille  pohjimmiltaan  sanoa.  Ja  sehän  tuon  todisteluketjun  jälkeen  haluaisi  vain  julistaa  pääsiäisuskon  sisintä  olemusta,  Jeesuksen  ylösnousemusta.

Mutta  miksi  Jeesusta  ei  saanut  koskea.  Miten  on  tulkittava  nuo  sanat: “Minä  en  ole  vielä  noussut  Isän  luo.”  Ehkäpä  omaperäisimmän  ja  hyvinkin  mahdollisesti  jopa  paljon  totuutta  sisältävä  on  se  ilmeikäs  sananselitys  jostain  aika  kaukaa  ja  aika  kauan  sitten:  “No  sehän  ei  ollut  vielä  tarpheksi  jähtyny  se  Jeesuksen  ylösnousemusruumis.”  Äkkiseltään  tuohon  on  kyllä  aika  vaikea  sanoa  mitään  vastaankaan.  Kai  Jeesuksen  sitten  piti  käydä  Isän  luona  yläilmoissa  tai  niissä  maailmankaikkeuden  salaisissa  paikoissa  jähyttelmässä…


Mitä  tarkoittaa  olla  ylösnousseen  seurassa?
Mutta  mitä  tarkoittaa  se,  että  ollaan  ylösnousseen  seurassa?  Siis  tuo  päivän  otsikkomme.  Kristittynä  oleminenhan  on  myös  sitä  että  ollaan  jo  varmoja  vaikkei  vielä  nähdä  ei  tunneta  täydellisesti  sitä  uutta  todellisuutta  josta  jo  kuitenkin  ollaan  osallisia.

Raamatusta  otetut  teksti  joita  käytämme  evankeliumikirjassamme,  ja  aivan  erityisesti  juuri  Uuden  testamentin  tekstit  opettavat  meitä  puhtaalla  esimerkillään.  Tämä  tapahtuu  usein  jonkin  henkilön  kautta.  Tänään  opettajamme  on  Magdalan  Maria.  Hän  on  hämillään,  hän  ei  heti  tunnista  Jeesusta  ja  ennen  kaikkea  hän  tunnistaa  Jeesuksen  vasta  kun  hän  Mariaa  nimeltä  kutsuu.

No  nythän  meillä  luterilaisilla  alkavat  palaset  loksahdella  kohdalleen.  Näinhän  sitä  katekismuksenkin  hengen  mukaan  opetetaan...  Otamme  sitten  vielä  nykyistä  katekismusta  kättä  pitempää  ja  palautamme  mieleen  J15-periaatteen: ”IHMINEN VOI OPPIA TUNTEMAAN JUMALAN VAI SITEN ETTÄ JUMALA ON ITSE ENSIN ILMOITTANUT MEILLE ITSENSÄ.”

Tällainen  kateksimusvyörytys  voi  tuntua  puisevaltakin.  Meidän  on  hieman  avattava  tuota  väitettä.  Mitä  se  mahtaa  siis  tarkoittaa?  Ehkä  tuossa  äskeisessä  J15-periaatteessa  kiteytyy  myös  kristinuskon  päähenkilön  elämä  ja  tuo.  Jumalan  rakkaus  ihmisiä  kohtaa  tuli  ilmi  täydellisesti  vasta  Jeesuksessa  ja  ensimmäisen  pääsiäisen  tapahtumissa.

Tuo  periaate  ei  tule  ilmi  meitä  opettamaan  ainoastaan  Marian  kohdalla.  Tehdessään  työtä  ihmisten  keskuudessa  Jeesus  toimi  hyvin  aktiivisesti.  Hän  kutsui  ihmisiä  luokseen,  meni  heidän  keskuuteensa  ja  eli  heidän  kanssaan.   Hän  antoi  heille  makua  jostain  aivan  uudesta  asiasta  joka  oli  murtautunut  ihmisten  tietoisuuteen.


Uusi  todellisuus  ja  uudet  arvot. Jos  se  on  murtautunut  tietoisuuteemme  mutta  miksi  uusi  todellisuus  ja  uusi  tietoisuus  eivät  voita  maailmaa.  Kaikki  on  vielä  niin  perinpohjaisen  keskeneräistä.

Pääsiäinen  on  kristinuskon  suurin  juhla  mutta  se  on  myös  suuri  yhdistäjä  ja  erottaja.  Se  myös,  aivan  kuten  Magdalan  Marian  esimerkki  meille  opettaa,  on  merkki  ylösnousseen  Kristuksen  täydellisestä  vallasta.  Kristillinen  kirkko  ei  koskaan  häviä.  Ihmisen  rakennelmat  häviävät.  Pääsiäinen  erottaa  ja  yhdistää.  On  niitä  jotka  turvaavat  ihmisten  rakennelmiin  ja  niitä  jotka  turvaavat  ilosanomaan.  Jeesuksen  ystävyys  ja  viha  häntä  ja  hänen  omiaan  kohtaan  ovat  alusta  pitäen  kulkeneet  rinnan.

Jeesus  ilmestyy  edelleen  niin  kuin  tahtoo  ja  keille  tahtoo  ja  sanoo  myöskin  sanat:  ”Älkää  pelätkö.”  Ne  ovat  sanat  jotka  sopivat  uudessa  todellisuudessa  elävien  suuhun.  Missä  kuullaan  nuo  sanat  ”älkää  pelätkö,”  missä  ne  kuullaan,  otetaan  vastaan,  siellä  on  hänen  veljiensä  ja  sisariensa  seurakunta.  AMEN

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti